مصاحبه های اختصاصی پایگاه همدان شطرنج در جام ملت های آسیا

پایگاه همدان شطرنج

گفتگوهای صمیمانه و اختصاصی

پایگاه همدان شطرنج

با

دکتر صادق نجفی (شهردار كلان شهر تبریز )

سعید حاجی زاده (عضو و سخنگوی شورای شهر تبریز)

مهندس ميرمعصوم سهرابی (رئیس سازمان ورزش شهرداری تبریز)

مهندس شروین اسبقیان (مديركل اداره ورزش و جوانان آذربايجان شرقی)

مهندس كامبوزيا (رئيس فدراسيون شطرنج کشور و نایب رئیس فدراسیون جهانی)

دکتر عبدالحمید احمدی (معاون فرهنگی ، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان)

دکتر صادق نجفی

شهردار كلان شهر تبريز

از همه عزیزانی که ماه ها برای برگزاری آبرومند و باشکوه مسابقات شطرنج جام ملت های آسیا در شهر تبریز تلاش کرده اند ؛ بویژه فدراسیون شطرنج ، اداره کل ورزش و جوانان و هیأت شطرنج استان ، سازمان ورزش شهرداری و کلیه زحمتکشانی که بصورت 24 ساعته در حال آماده باش و کوشش بودند ، تقدیر و تشکر میکنم .

قطعاً برگزاری این رقابت های آسیایی با کیفیتی در حد استاندارهای جهانی در شهر تبریز و آنهم با حضور بزرگان شطرنج آسیا ، از جمله کشورهای هند و چین که از تیم های مطرح در سطح جهان نیز بشمار می روند و صعود مستقیم تیم اول این بازی ها به مسابقات جهانی ، نشان از اهمیت بالای این دوره از مسابقات دارد .

بنده از فدراسیون شطرنج کشور که با برنامه ریزی خوبشون و انجام هماهنگی های لازم ، زمینه حضور یک تیم شطرنج از استان آذربایجان شرقی با حمایت شهرداری تبریز به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات شهرهای جهان را مهیا کردند ؛ تشکر میکنم و این کار بسیار ارزشمندی بود که بنده نیز موافقتم را با ابلاغ به سازمان ورزش شهرداری تبریز مبنی بر تشکیل یک تیم قدرتمند از بازیکنان خوب بومی و نخبگان کشوری و اعزام آنان به این رقابت های مهم جهانی ؛ اعلام داشته ام .

شهرداری تبریز از ورزش های پایه و نشاط آور که می تواند استعداد های جوان های ما را در سطح بین المللی مطرح کند ، پشتیبانی می کند ؛ از جمله بازی فکری شطرنج که خوشبختانه ما در این رشته ورزشی جوان های با استعدادی در شهر تبریز داریم .

هرچند سیاست گذار بحث ورزش ، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون های ورزشی در سطح کشور ، ادارات کل ورزش و جوانان و هیأت های ورزشی در سطح استان ها هستند ؛ اما شهرداری تبریز در بستر سازی و مهیا کردن شرایط برای حضور جوانان‌مان در رقابت های ورزشی ، خود را کنار این عزیزان می داند و قطعاً برای ارتقاء ورزش بالخص رشته شطرنج ، تلاش خواهد کرد و از هیچ حمایتی هم دریغ نخواهد کرد ؛ چون بنده معتقدم اگر ما می خواهیم کار کنیم ، باید برای جوانان‌مان تلاش کنیم و اگر بودجه ای هم داریم ، آن را نیز برای جوانان‌مان صرف نمائیم .

بنده از فدراسیون شطرنج و هیأت شطرنج تقاضا میکنم که با آموزش های صحیح باعث جذب و هدایت جوانان علاقمند و با استعداد بشوند و ما نیز همچنان حمایت های خود را در لیگ برتر و مسابقات باشگاه های جهان ادامه خواهیم داد تا شطرنج بازان ما بتوانند در رقابت های جهانی قویتر ظاهر بشوند .

ضمناً بنده بعید می دانم رشته هایی مثل شطرنج که بطور همیشگی در رسانه های جمعی نیستند و هنوز هم با محدودیت هایی مواجه هستند ، بتوانند همانند رشته های ورزشی دیگر ، از جمله : فوتبال ، والیبال و کشتی به جذب اسپانسر بپردازند و یا موفق به برانگیختگی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این رشته ورزشی خاص شوند ؛ لذا پسندیده و صحیح خواهد بود که سازمان هایی همچون شهرداری ها و ... از ورزش هایی که می تواند تا این حد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان ایجاد کند ؛ بویژه ورزش فکری شطرنج حمایت کنند و اعتقاد راسخ دارم که انجام این کار ، نامش هزینه کردن نیست ؛ بلکه سرمایه گذاری برای جوانان شهر و استان و کشورمان می باشد و به همین جهت حمایت های شهرداری تبریز از ورزش مفید شطرنج بصورت مستمر ادامه خواهد داشت .

از خبرنگاران عزیز که وظیفه انعکاس این مسابقات در رسانه های دیجیتالی ، نوشتاری و تصویری را بر عهده داشتند و جداً از عهده آن نیز بخوبی برآمدند ؛ نیز تقدیر و تشکر میکنم . بنده با توجه به مشغله های فراوان شغلی که دارم ، خیلی کم فرصت میکنم تا بطور کامل پیگیر اخبار و رویدادهای ورزشی باشم ؛ اما بازتاب خبری این رقابت ها بحدی بود که بنده متعجب شدم و باید بار دیگر به قدرت شما عزیزان خبرنگار اذهان نمایم و از مهندس سهرابی رئیس سازمان ورزش شهرداری تبریز که اینجا حضور دارند ، می خواهم که به نحو شایسته و بایسته از جناب عالی و همه خبرنگاران سختکوش این مسابقات ، تقدیر و قدردانی نمایند .

در خاتمه از زحمات فدراسیون شطرنج کشور ، اداره کل ورزش و جوانان و هیأت شطرنج استان ، سازمان ورزش شهرداری تبریز و همه عزیزانی که موجب برگزاری مطلوب این رقابت های ارزنده شدند و همچنین از ورزشکاران و میهمانان داخلی و خارجی ، تشکر می کنم و امیدوارم جوانان ما همواره در سکوهای قهرمانی رشته های مختلف ورزشی در دنیا بدرخشند و ما مسئولان نیز بتوانیم بصورت همه جانبه از جوانان غیور خودمان حمایت نمائیم . 

مهندس ميرمعصوم سهرابی

رئیس سازمان ورزش شهرداری تبریز

بنده ابتدا جا دارد از شهردار محترم و اعضای شورای شهر تبریز که با همکاری فدراسیون محترم شطرنج و اداره کل ورزش و جوانان و هیأت شطرنج استان آذربایجان شرقی ، بستر و شرایط ضروری برگزاری مطلوب این رویداد مهم ورزشی را فراهم نمودند ، تشکر کنم و همچنین از یکایک عوامل برگزاری و اجرایی و داوری و پشتیبانی و اطلاع رسانی و ... این رقابت ها ، صمیمانه سپاسگزاری می نمایم .

پیرو فرمایشات شهردار پرتلاش تبریز دکتر نجفی ، ما نیز نهایت تلاشمان را خواهیم نمود که یک تیم قدرتمند ، از بازیکنان بومی و نخبگان کشوری تشکیل داده و به مسابقات شهرهای جهان اعزام نمائیم و همچنین در صورت مهیا بودن شرایط و انجام هماهنگی ها و اخذ موافقت های نهایی از مسئولین مربوطه ، انشاالله جهت اعزام تیم بانوان در کنار تیم آقایان نیز اقدام خواهیم نمود .

سعید حاجی زاده

عضو و سخنگوی شورای شهر تبریز

ضمن تشکر از برگزار کنندگان مسابقات و شهردار محترم جناب آقای دکتر نجفی ، باید بگویم که هدف ما از برگزاری این رقابت ها فراتر از یک رویداد صرفاً ورزشی است و ما می خواهیم از طریق این مسابقات ، شهر تبریز را به آسیایی ها و جهانیان معرفی کنیم ؛ همینکه حدود یکصد نفر از شطرنجبازان مطرح کشورهای آسیایی در این بازی ها شرکت کرده و در طول مدت اقامتشان با فرهنگ ما آشنا شده و از آثار تاریخی و گردشگری شهر زیبای تبریز دیدن کرده اند ؛ یقیناً نتیجه آن فراتر از برگزاری یک دوره مسابقات ورزشی بوده است و شورای شهر و شهرداری پرتلاش تبریز همدل و هم هدفند که با برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در سطوح بین المللی و ایجاد نشاط اجتماعی و افزایش انگیزه های مثبت بین نوجوانان و جوانان و تشویق آنان برای پرداختن به ورزش و دوری جستن از انحرافات و آسیب های اجتماعی ، به مهمترین وظیفه خود که همانا پرورش جوانان باهوش و توانمند برای ساخت ایرانی سربلند و پایدار است ؛ عمل نمایند .

مهندس شروین اسبقیان

مديركل اداره ورزش و جوانان آذربايجان شرقی

از شهردار محترم و سازمان ورزش شهرداری تبریز ، شورای ورزش دوست شهر تبریز ، فدراسیون شطرنج و همه دست اندکاران برگزاری مسابقات جام ملت های آسیا تشکر میکنم و خوشحالم که با برگزاری بسیار خوب این رقابت های بزرگ در شهر تبریز ، یکبار دیگر پتانسیل بالای کلانشهر تبریز در میزبانی و برگزاری رویدادهای مهم بین المللی رشته های مختلف ورزشی را اثبات کردیم و امیدواریم در آینده نیز بتوانیم مسابقات بیشتری را در کیفیت و سطوح بالاتر برگزار نمائیم .

دکتر عبدالحمید احمدی

معاون فرهنگی ، آموزشی و پژوهشی

وزرات ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران

همه چیز عالی بود و شهرداری تبریز و تبریزی های عزیز سنگ تمام گذاشتند و از فدراسیون شطرنج ، اداره کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی و کلیه مسئولان و سازمان ها و افرادی که برای برگزاری فوق العاده این رقابت های آسیایی تلاش کردند ، قدردانی میکنم و امیدوارم شطرنج بازان عزیز با درخشش های پی در پی در میادین ورزشی باعث خوشحالی مردم بزرگ ایران بشوند . از شما هم ممنونم .

مهندس محمدجعفر كامبوزيا

رئيس فدراسيون شطرنج جمهوری اسلامی ایران

     و     نایب رئیس فدراسیون بین المللی شطرنج

از تمامی سازمان ها و عوامل برگزار کننده این تورنمنت ، بالخص شهردار عزیز و همکاران ایشان در سازمان ورزش شهرداری کلان شهر تبریز که بار اصلی برگزاری این دوره از رقابت ها را بر دوش داشتند و به نحو شایسته از عهده انجام آن برآمدند ؛ صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم .

این دوره از رقابت های شطرنج جام ملت های آسیا ، از لحاظ کیفی با توجه به حضور اکثر کشورهای صاحب نام شطرنج آسیا به جزء فیلیپین در سطح بالایی بود و از لحاظ کمیت نیز تعداد کشورهای حضور یافته با توجه به دوره های قبلی که معمولا این مسابقات با حضور 6 الی 8 تیم برگزار می شد و به ندرت بیشتر از 10 تیم در آن حضور می یافتند ؛ مطلوب بود .

ایران در قسمت بانوان سوم شد که نتیجه‌ خوبی بود و یکی از مهمترین علل آن انجام تمرینات لازم زیر نظر مربی بود .

اما در قسمت آقایان به علت نداشتن تمرینات لازم زیر نظر مربی خارجی و عدم آمادگی لازم ، نتوانستیم جزو مدال آوران باشیم .

ما مجبور بودیم به دلیل مشکلات مالی و ارزی ، از مهر ماه سال 1390 مربیان تیم ملی را کلاً مرخص کنیم و قطعاً اگر می توانستیم از چندین ماه قبل تر ، مربی خارجی بیاوریم ، می توانستیم در بخش آقایان نیز نتیجه‌ بهتری کسب کنیم .

البته انتظار از تیم ملی برای نتیجه‌گیری در مسابقات باید مطابق با هزینه‌هایی باشد که برای آن صرف شده است ؛ به طوری که وقتی پول آماتوری می‌دهیم ، نباید انتظار عملکرد حرفه‌ای داشته باشیم .

مثلاً ما در سال برای شطرنج کشورمان 450 میلیون تومان هزینه می‌کنیم و این درحالی است که کشوری همانند چین برای شطرنج خود 4.5 میلیون یورو هزینه می‌کند ؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که شطرنج ایران بیاید هم رده شطرنج چین نتیجه‌ بگیرد ؛ زیرا این طرز تفکر به دور از منطق و علم مدیریت است . در واقع در بحث رشد و ترقی پارامترهایی چون برنامه‌ریزی ، مدیریت و منابع مالی مطرح است ؛ وقتی منابع مالی وجود نداشته باشد ، حتی اگر برنامه‌ریزی نیز صورت گیرد ، کار چندانی نمی‌توان انجام داد .

ضمناً با آنکه المپیاد جهانی شطرنج در راه است ؛ اما به علت نداشتن بودجه کافی قادر به انجام بازی های تدارکاتی و اعزام بازیکنان تیم ملی به مسابقات آزاد مهمی که در دنیا برگزار می‌شود ، به جهت کسب آمادگی بیشتر برای حضور قویتر در المپیاد جهانی شطرنج نیستیم ؛ بنابراین مجبوریم از فرصت برگزاری جام ملت های آسیا در کشورمان بعنوان یک دوره مسابقات تدارکاتی نیز برای آمادگی هرچه بهتر ورزشکارانمان بهره ببریم .

در پایان ضمن تشکر از جناب عالی و همکاران ارجمندتان ، برای کلیه شطرنج بازان گرامی ، آرزوی موفقیت و سلامتی دارم .

 

خبرهای مرتبط

گزارش تصویری اهدای مدال تیم های برتر جام ملت های آسیا

گزارش مراسم اختتامیه مسابقات شطرنج جام ملت های آسیا

ویژه نامه اختصاصی پایگاه همدان شطرنج : جام دوستی ملت ها

 

{ امانت دار باشیم ! استفاده از مطالب و تصاویر فقط با ذکر منبع بلامانع است }

www.hamadanchess.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر