شرح چگونگی شکافتن اتم در شطرنج همدان !؟

پایگاه همدان شطرنج

با سلام خدمت شطرنج بازان و شطرنج دوستان و کاربران گرامی

وبلاگ همدان شطرنج :

با آنکه دوست دارم همیشه از موفقیت های ورزش شطرنج استان همدان بنویسم ، اما بدلیل درخواست های مکرر جامعه شطرنج همدان موظف می باشم ، برخلاف میل باطنی ام و در راستای وظیفه ی شطرنجی و رسانه ای خویش ، آنچه را که در مسابقات شطرنج سریع این هفته در محل خانه شطرنج همدان اتفاق افتاد را به اطلاع برسانم ، تا انشاءالله با بیان ضعف ها و دادن راهکارهای عملی و برانگیخته شدن توجه بیشتر مسئولین زحمتکش هیأت شطرنج استان همدان به این مشکلات ، زین پس شاهد چنین رویدادهای تأسف برانگیزی در شطرنج استان همدان نباشیم و امیدوارم در بازگو کردن کامل حقایق این رخداد ، بتوانم ادب و عدالت و انصاف را رعایت نمایم .

دیروز هم بمانند اکثر آخر هفته ها ، بیست نفر از شطرنجبازان بدون توجه به بارش برف و سردی هوا و به عشق مسابقات شطرنج سریع هفتگی خود را به خانه شطرنج همدان رسانده بودند تا بتوانند از حضور در این بازیها لذت ببرند و آموخته هایشان را در عمل بسنجند و دیداری نیز با دوستانشان داشته باشند .

و جزء مشخص نبودن مسئول ثبت نام ( مسئول سالن _ مسئول کمیته مسابقات _ داور مسابقات ) و تاخیر سی دقیقه ای در آغاز بازیها و مشخص کردن داور مسابقات از طرف شرکت کنندگان که هر سه مورد نیز خوشبختانه به روال معمولی در هیأت شطرنج استان همدان بدل گشته ! و هیچ کسی هم به آن اعتراضی ندارد ! و غرض ما هم از بیان آنها فقط بهانه گیریست ! مورد خاص دیگری وجود نداشت .

( لطفا نخندید ! ؛ چون هم اصل ماجرا که تعجب آورترست ، مانده است و هم ما در حال گریه بر حال خویشتنیم که شطرنج را دوست داریم . )

بگذریم ؛ همه چیز بخوبی و خوشی در جریان بود ، تا اینکه اینبار رایانه ی طبقه پایین ( رایانه مربوط به مسئول سالن ) وارد عمل شده و بجای برخی از داوران کار نابلد ، پرینتر گاهی سالم و گاهی خراب خانه شطرنج همدان و دیگر عوامل انسانی که از نام بردنشان معذوریم ؛ اجازه نداد که شطرنجبازان همدان یک روز خوب را تجربه کنند .

و اما مشکل از کجا شروع شد ؛ نرم افزار قرعه کشی سوئیس منیجر ( swiss manager ) نصب شده در رایانه خانه شطرنج همدان فاقد کد کاربری ( full version ) بود .

( لازم به توضیح است که برنامه سوئیس منیجر طوری طراحی شده است که برای کامل اجرا شدن آن ، احتیاج به یک کد فعال سازی می باشد . )

و جالب اینکه هیچکدام از مسئولین مربوطه هیأت شطرنج ، حاضر و غایب که بصورت حضوری و تلفنی از آنها سوال شد ، کد مورد نظر را یا نداشتند و یا کد گفته شده آنها اشتباه بود .

تلاش آقایان نیما سوداگر ( یکی از مسئولین کمیته مسابقات ) مهرداد شربتی ( داور مسابقات ) جلال جوادی ( مسئول محاسبه ریتینگ هفتگی ) و دیگر شرکت کنندگان از جمله آقایان میلاد شهابی ( مسئول مستعفی مسابقات هفتگی ) و مهدی سلیم هم برای حل مشکل بدلایل بالا و دلایلی که در ادمه خواهیم گفت ، با آنکه ستودنی بود ، اما موثر واقع نشد .

پس از گذشت تقریبا نیم ساعت ، همه به این نتیجه رسیدند که از رایانه طبقه بالا ( رایانه مربوط به داوران و مسابقات ) که اتفاقاً برنامه سوئیس منیجر نصب شده بر آن ، دارای کد کاربری مربوطه نیز می باشد برای ادامه ی قرعه کشی بازیها استفاده کنند و پس از کش و قوسهای فراوان ، بالاخره مسئول کمیته مسابقات و داور مسابقات موفق به ورود به این اتاق که در گفتار اعضای هیأت شطرنج ، اتاق داوران و مسابقات نامیده می شود ، ولی در عمل اکثر قریب به اتفاق داوران غیر وابسته به هیأت شطرنج و همه شطرنجبازان همدان ، البته باز هم شطرنجبازان غیر وابسته به هیأت شطرنج ، حق ورود به آن را ندارند و ورودشان با نصب اطلاعیه کتبی ، اکیداً ممنوع شده است ! مشکل دیگری بوجود آمد و آن ممنوعیت نانوشته ی دیگری صادره از طرف رئیس محترم هیأت شطرنج استان همدان بود که هیچ احدی حق ندارد برای هر کاری هم که باشد به رایانه طبقه بالا فلش وصل کند !

( حتی اگر برای ذخیره اطلاعات مسابقات از رایانه پایین و انتقال آن اطلاعات به رایانه طبقه بالا و آنهم توسط مسئول کمیته مسابقات هیأت شطرنج استان همدان و داور مسابقات که بالاترین مقام رسمی در طول برگزاری این مسابقه محسوب می شود ، باشد !؟ )

ابعاد این دستور غیر کارشناسی زمانی بارزتر می شود که طبق فرمایشات کتبی خودشان ( هیأت شطرنج استان همدان ) این رایانه مخصوص مسابقات و داوران می باشد ، اما در عمل به مسئول کمیته ی مسابقات هیأت شطرنج استان همدان و داور مسابقات هفتگی هیأت شطرنج همدان هم اجازه استفاده کامل از آن را نمی دهند و حیرت آورتر که همه ما ، بارها شاهد استفاده دوستان عضو هیأت ، برای کارهای غیر از داوری و مسابقات ، همچون تایپ نامه و بررسی بازیهای برخی از دوستان نورچشمی از این رایانه ، آنهم با اتصال فلش شخصی به آن بوده ایم !

بدین ترتیب و با توجه به این دستور غیرکارشناسی ، داور و مسئول کمیته مسابقات مجبور شدند که جدول رو از ابتدا و دور به دور ببندند ! که متاسفانه اینکار هم با توجه به ضعف موجود در برنامه ی سوئیس منیجر که قرعه کشی یکسانی را حتی با اطلاعات وارده ی یکسان در رایانه های مختلف به کاربر ارائه نمی دهد ؛ مگر آنکه داور بصورت گزینشی ، خود قرعه کشی های مختلف را بصورت دستی همانند کند ، راه بجایی نبرد .

( یادمان باشد که بوسیله ی یک فلش و بسادگی انجام چند کلیک می شد در اسرع وقت و با کمترین اتلاف زمان و انرژی ، جدول مسابقات را تا پایان دور چهارم از رایانه پایین به رایانه بالا انتقال داد و بلافاصله با قرعه کشی دور پنجم به بازیها ادامه داد ؛ البته بشرطی که ارشدترین مسئول هیأت شطرنج استان همدان ، در تصمیم گیریها و دستورات خویش ، احترام و ارزش قائل شدن برای شطرنجبازان را در اولویت اولش قرار می داد . )

ماجرا به اینجا هم ختم نشد و به توصیه ی شرکت کنندگان و درخواست مسئول کمیته مسابقات و داور بازیها ، آقای مهدی سلیم اقدام به بستن جدول بصورت دستی نمود که اینکارم با توجه به نبود برگه های مخصوص قرعه کشی دستی ! و اجبار در بستن جدول از ابتدا بسیار وقت گیر به نظر رسید ، که به همین علت و به پیشنهاد و اعتراض همه شرکت کنندگان ، مسابقات رسماً ناتمام ماند ! و ورودیه ها نیز برگردانده شد .

{ و اینگونه بود که برگ زرین دیگری در تالار افتخارات هیأت شطرنج استان همدان که در آن برگزاری مسابقات بین المللی ابن سینا همچون نگینی می درخشد ، برای همیشه ثبت شد !!! }

ضمناً لازم به ذکر است که علاوه بر اینکه بعدازظهر بیست نفر از علاقمندان ورزش شطرنج همدان خراب شد و اشتیاق آنها برای ادامه بازی با تحمل یکساعت وقفه و انتظار برای از سرگیری بازیها هم توسط هیأت شطرنج استان همدان نادیده گرفته شد و بازیهای جذاب شطرنجبازان شرکت کننده ، از جمله : آقای سینا کوروند ( یکی از نوجوانان شایسته شطرنج همدان ) که با کسب هر 4 امتیاز از 4 بازی به تنهایی در صدر بود ، بی نتیجه ماند ؛ خطاب به داور نجیب این مسابقه نیز از طرف بعضی ها که اتفاقاً در جدول مسابقات هم حضور نداشتند ، حرفهای طعنه آمیزی بیان شد و این واکنش بی ادبانه آنها هم درحالی بود که ایشان نه تنها هیچگونه نقشی در بوجود آوردن این مشکل نداشت ، بلکه بیش از همه نیز برای حل آن تلاش نمود و در پایان نیز حق الزحمه ای دریافت ننمود ؛ لذا جامعه شطرنج استان همدان ، افراد مذکور را به رعایت ادب و همچنین احترام به داور و دیگر مسئولین زحمتکش هیأت شطرنج استان همدان ، دعوت می کند .

Hamadan Chess : وظیفه خود می دانیم با توجه به درج تبلیغات و نتایج مسابقات سریع هفتگی در وبلاگ همدان شطرنج ، به نیابت از طرف هیأت شطرنج استان همدان و مدیریت وبلاگ همدان شطرنج از جامعه ی شطرنج استان همدان عذرخواهی نمائیم و همچنین از آقایان : مهرداد شربتی ( داور مسابقات ) نیما سوداگر ( مسئول کمیته مسابقات ) جلال جوادی ( مسئول محاسبه ی ریتینگ هفتگی ) میلاد شهابی ( مسئول مستعفی مسابقات هفتگی ) و مهدی سلیم ، به جهت تلاش در حل این مشکل ساده که متاسفانه خیلی ساده هم به دلیل دستورات غیرکارشناسی برخی از اعضای محترم هیأت شطرنج استان همدان به یک مشکل بزرگ تبدیل شد ؛ تشکر و قدردانی نمائیم و به مسئولین محترم هیأت شطرنج استان همدان نیز توصیه می نمائیم که به صبر این شطرنجبازان نجیب ، احترام شایسته تری گذاشته و برای تامین رفا و امکانات مناسب تر برای آنان تلاش بیشتری نماید .

لازم به یادآوریست که فرصت پاسخگویی برای مسئولین محترم هیأت شطرنج استان همدان در نزد وبلاگ همدان شطرنج محفوظ می باشد .




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر