راهکارهای پیشنهادی جهت برگزاری مطلوب مسابقات سریع هفتگی

پایگاه همدان شطرنج

Hamadan Chess : از شطرنجبازان گرامی تقاضامندیم ، ضمن خواندن کامل و دقیق این راهکارهای توصیه شده ، ما را با ارائه ی نظراتشان در تصحیح و تکمیل این پیشنهادها کمک نمایند .

با توجه به آنکه از ویژگی های یک نقد سازنده ، دادن راهکارهای مناسب برای برطرف نمودن ضعف هایست که مورد انتقاد واقع شده است ؛ وبلاگ همدان شطرنج اقدام به انتشار پیشنهادهایش در مورد چگونه بهتر برگزار شدن مسابقات سریع هفتگی استان همدان می نماید .

پیشنهاد اول : پذیرفتن مسئولیت اشتباهات واقع شده از طرف هیأت شطرنج استان همدان در هفته های پیشین و بالخص هفته گذشته ( 11 / 12 / 90 ) و عذرخواهی از جامعه ورزش شطرنج استان همدان که حداقل اینگونه شطرنجبازان آرامش خاطر نسبی داشته باشند که بعد از این شاهد تکرار چنین مسائل تأسف برانگیزی در فضای شطرنج استان همدان نخواهند بود .

پیشنهاد دوم : برگزاری جلسه ای مختص مسابقات هفتگی با حضور مسئولین محترم هیأت شطرنج  و با دعوت از همه ی شطرنجبازان علاقمند جهت تعیین هر آنچه که به این مسابقات مربوط می شود ؛ از جمله : میزان ورودیه ، مشخص نمودن تعداد دور مسابقه با توجه به تعداد شرکت کنندگان ، تعیین تعداد جوایز بگیران  با توجه به تعداد شرکت کنندگان ، تعیین میزان جوایز ، چگونگی دریافت جوایز توسط نفرات برتر ، تعیین درصد هیأت شطرنج ، یافتن راه های مناسبتری برای تشویق نوجوانان حاضر در مسابقات ،  تعیین دیگر مقررات متغییر این مسابقات و ...

( قطعاً هیأت محترم شطرنج استان همدان با توجه به مسائل و مشکلات پیش آمده در ماه های گذشته به این نتیجه رسیده است که اگر مجدداً چنین تصمیماتی توسط افرادی غیرشطرنجی گرفته شود که حتی بسیاری از آنان سابقه ی یکبار حضور در مسابقات هفتگی را ندارند ، چه عواقب خطرناکی به بار خواهد آمد ! )

پیشنهاد سوم : تعیین یک مسئول مشخص برای برگزاری این مسابقات از سوی هیأت شطرنج استان همدان که به جهت همکاری بیشتر شطرنجبازان با ایشان توصیه می نمائیم که آن مسئول نیز با مشورت مستقیم همه ی شطرنجبازان انتخاب و توسط آن هیأت محترم منصوب گردد و در زیر مجموعه ی کمیته ی مسابقات انجام وظیفه نماید .

پیشنهاد چهارم : تعیین یک مسئول مشخص برای دریافت ورودیه و ثبت نام شرکت کنندگان از سوی هیأت شطرنج استان همدان .

پیشنهاد پنجم : توجیه کامل مسئول محترم کمیته داوران از سوی هیأت شطرنج ، نسبت به این موضوع که امر قضاوت اینگونه مسابقات بسیار سخت تر و حساس تر از مسابقات معمول می باشد و متوجه کردن ایشان نسبت به تفکر کاملا اشتباهی که در ذهن دارند ، مبنی بر اینکه مسابقات هفتگی دریچه ایست برای ورود علاقمندان امر قضاوت به جمع خانواده ی داوران . چون همانطوریکه همه ی ما می دانیم و از حوادث تلخ ماههای گذشته نیز درس گرفته ایم ، افرادی باید برای داوری اینگونه مسابقات در نظر گرفته شوند که حداقل سابقه ی چندین و چند داوری را در کارنامه ی خود داشته باشند . وگرنه این دیدگاه غلط جزء برانگیختن اعتراض به حق همه ی شطرنجبازان و سرخوردگی داوران تازه کاری که پر از شور و اشتیاق هستند ؛ حاصل دیگری برای ورزش شطرنج استان همدان نخواهد داشت .

( لازم به یادآوریست که این توصیه مربوط به دیدگاه مسئول اسبق کمیته ی داوران می باشد که بیشتر اینگونه اتفاقات در زمان مسئولیت ایشان بوقوع پیوسته است . ضمن آنکه امیدواریم مسئول جدید کمیته ی داوران نیز به این نکته ی مهم دقت فرمایند . با سپاس از خدمات ارزنده ی مسئول قبلی و آرزوی موفقیت برای مسئول جدید کمیته ی داوران هیأت شطرنج استان همدان .)

پیشنهاد ششم : تعیین کادر داوری آن هفته ی مسابقات حداقل با فاصله ی زمانی یکروز قبل از شروع مسابقات توسط کمیته ی محترم داوران که زین پس شاهد انتخاب داور توسط دیگر مسئولین و یا شرکت کنندگان نباشیم !

پیشنهاد هفتم : ایجاد نظم در طول برگزاری این مسابقات ؛ بدین معنی که مهلت ثبت نام در وقت مقرر به پایان برسد و افراد جدیدالورود با باخت و از دور بعدی وارد مسابقات بشوند و دیگر اینکه مسابقات در زمان اعلام شده ، شروع گردد و نه اینکه تاخیر حداقل سی دقیقه ای در این مسابقات به یک رسم همیشگی تبدیل شود که متاسفانه این عادت غلط با بی توجهی مسئولین و گهگاه خودِ شطرنجبازان تا به امروز نیز به قوت خود باقی مانده است .

پیشنهاد هشتم : در دسترس بودن همه ی وسایل اولیه ی برگزاری مسابقات ، از جمله : رایانه ای جهت قرعه کشی مسابقات ( البته دارای برنامه ی سوئیس منیجر با کد کاربری مربوطه ! ) پرینتری جهت گرفتن اطلاعات بصورت مکتوب از رایانه ( البته حتماً از قبل مورد بازدید فنی قرار گرفته شده باشد ! ) کاغذ مورد نیاز برای گرفتن پرینت ( و نه آنکه بازیکنان دنبال کاغذ سفید برای پرینتر بگردند !) خودکار برای درج نتایج توسط داور ، چسب نواری برای چسبانیدن جدول قرعه کشی مسابقات به دیوار یا شیشه ( البته امیدوارم این عادت اشتباه نیز با  نصب جدول در تابلوهای اعلانات خانه شطرنج که تعدادشان هم کم نیست ، تصحیح شود ! ) شماره های مخصوص میز مسابقات ( و نه آنکه داور مجبور باشد که هر دور با فریادهای مکرر جای هر بازیکنی را به او نشان دهد ! ) و ...

پیشنهاد نهم : همیشه بلافاصله پس از مسابقات ، حق الزحمه ی داور و جوایز بازیکنان برتر به آنها پرداخت گردد . ( و نه اینکه به نفرات برتر در مقابل ورودیه ای که از ابتدا توسط نماینده ی هیأت شطرنج از آنها گرفته شده است و به پاس انجام بازیهای خوب ، فقط یک تکه کاغذ بعنوان رسید داده شود !  ) هرچند لازم به یادآوریست که نهایتاً جوایز بازیکنان با توجه به ارائه ی همین رسید از سوی هیأت شطرنج به آنها پرداخت می شود و باید اضافه نمائیم در مواقعی نیز ، جوایز مسابقات بلافاصله پس از اتمام بازیها از سوی هیأت شطرنج پرداخت شده است ؛ ولی این رویه بصورت همیشگی صورت نمی پذیرد و این جای سوال دارد .

پیشنهاد دهم : اطلاع رسانی مناسبتر و دقیق تر اخبار این مسابقات ( تبلیغات ، نتایج ، تغییرات ریتینگ ) از طریق تابلوهای اعلانات خانه شطرنج و سایت مادشطرنج ( سایت متعلق به هیأت شطرنج استان همدان ) و همچنین وبلاگ همدان شطرنج ( وبلاگ متعلق به جامعه ی شطرنجبازان استان همدان ) و رسانه های جمعی دیگر .

پیشنهاد یازدهم : تفکر بیشتر مسئولین محترم هیأت شطرنج استان همدان در لحظه ی تصمیم گیریهایی که نتایج آن متوجه ی جامعه ی ورزش شطرنج استان همدان می شود .

پیشنهاد دوازدهم : احترام بیشتر مسئولین هیأت شطرنج استان همدان به شطرنجبازان و گرفتن مشورت از آنها و دخالت دادن آنان در تصمیم گیریهایی که به خودشان مربوط می شود .

Hamadan Chess : با توجه به آنکه بر اساس وظیفه ی شطرنجی و رسانه ای خویش و همچنین درخواست های مکرر شما شطرنجبازان عزیز ، به انتشار مسائل تأسف برانگیز و آنچه که در مسابقات هفته ی قبل ( 11 / 12 / 90 ) اتفاق افتاده بود ، اقدام نمودیم و هم اینک نیز با توجه به همین وظایف و دریافت نظرات شما شطرنجبازان گرامی و بدون توجه به فشارهای سنگین وارده از طرف برخی از دوستان ! اقدام به انتشار راهکارهای پیشنهادی خود در رابطه با درست برگزار شدن مسابقات هفتگی نمودیم ؛ امیدواریم توانسته باشیم که با اینکار قدمی هرچند کوچک در راه پیشرفت ورزش شطرنج استان همدان برداشته باشیم . همچنین موکداً از همه ی شطرنجبازان عزیز بالخص جوانان ترها ، درخواست می نمایم که با چشم پوشی از این رخداد و خاطرات تلخ گذشته ، به مسئولین زحمتکش هیأت شطرنج استان همدان فرصت مناسب برای جبران بدهند و تقاضا می نمایم که بخاطر چندین و چند موضوع منفی حتی به این شدت ، نکات و فعالیت های بسیار مثبتی را که مسئولین پرکار هیأت شطرنج در کارنامه ی کاری خود دارند را فراموش نکنند و خوب به یاد داشته باشیم ، مسابقات شطرنج آزاد بین المللی ابن سینا  که همه ی ما به آن افتخار می کنیم ، توسط همین مجموعه برگزار شده است . ضمناً به مسئولین محترم هیأت شطرنج استان همدان نیزمجدداً پیشنهاد مینمایم که دقت بیشتری را در انجام وظایف محوله بعمل بیاورند ، تا زین پس شاهد چنین وقایعی دل سرد کننده ای در شطرنج همدان نباشیم . در خاتمه وظیفه ی خود می دانیم که از هیأت محترم شطرنج استان همدان بابت دیگر فعالیت های مثبتش و از جامعه ی ورزش شطرنج استان همدان به دلیل صبوری  در مقابل ضعف های موجود در شطرنج همدان ، تقدیر و تشکر نمائیم .




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر