احسان قائم مقامی : حرف هایم اعتراض نیست ، درد است !

پایگاه همدان شطرنج

پایگاه همدان شطرنج

نقد سازنده عملکرد یک قهرمان ملی حمایت است

نقد مغرضانه عملکرد یک قهرمان ملی حماقت است

تصمیم با ماست

حماقت کنیم یا حمایت کنیم

؟

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران عدم نتیجه گیری مطلوب احسان قائم مقامی در مسابقات بین المللی از سوی رسانه ها و مطبوعات بازتابهای گوناگون و مختلفی داشت که براساس اذعان وی برخی از این تحلیل ها غیر کارشناسانه است.

استاد بزرگ شطرنج کشورمان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: قبول دارم در طول چند ماه اخیر دچار افت شدم و نتایج مورد انتظار را در مسابقات رسمی کسب نکرده ام ولی هیچ وقت نگاه منتقدان و افرادی که در خصوص عملکرد صحبت می کنند را کارشناسانه  نیافتم.

وی گفت: به نظرم وقتی فردی می خواهد عملکرد یک ورزشکار را مورد بررسی قرار دهد باید از تمامی جهات وی را مورد مطالعه قرار دهد و علت کسب نتایج ضعیف را دقیقاً شناسایی کند به طور مثال ذهن ورزشکار، عوامل پیش زمینه حضور در مسابقات و .... را مورد  مداقه  قرار دهند . داشتن انتظار صرف از یک قهرمان برای کسب نتایج خوب حرفه ای صحیح نیست .

مشغله زیاد و عدم تمرکز ، علت اصلی کسب نتایج ضعیف

وی گفت: در طول پنج ماه اخیر من با دغدغه های بسیار جدی در مسائل مالی، تحصیلی، کاری، حمایتی و..... مواجه بودم این عوامل باعث شد تا فشار را نسبت به قبل بیشتر احساس کنم.


استاد بزرگ شطرنج کشورمان گفت: بسیاری از مسائل در طول ماه های اخیر دست به دست هم داد تا من در رویدادهایی مثل دهه فجر به خاطر یک حرکت اشتباه فاحش ، نتیجه یک بازی را واگذار کرده و جایگاهی را که پیش بینی می کردم را نتوانم کسب کنم  و تاکنون هم نتوانستم  این باخت را هضم کنم  و خود را باز یابم .

یک قهرمان  در دوران اوج حرفه ای خود نیز به حمایت نیاز دارد

وی اظهار داشت: احسان قائم مقامی به عنوان یک شطرنجباز ملی پوش در مسابقات بین المللی به تنهایی بدون مربی و حامی مالی شرکت می کند ولی با  این اوصاف همگان از من توقع کسب نتیجه  عالی را دارند . نمی توانم در این خصوص ایرادی به کسی وارد ببینم ولی شرایطی که برای من پیش از حضور در مسابقات وجود دارد را  افراد در زمان بیان توقعاتشان  باید در نظر بگیرند.

نباید به قهرمانی یک ملی پوش عادت کرد

استاد بزرگ شطرنج کشورمان در ادامه افزود: به طور کلی نباید به قهرمانی یک ورزشکار در تمامی مسابقات عادت کرد چون شکست باید در کارنامه ورزشی  هر  ورزشکار  وجود  داشته باشد . پیشنهاد می کنم که افراد به جای داشتن انتظارات زیاد  از یک ملی پوش ، دست به دست هم داده و به وی کمک کنند.

حتی بیمه هم نیستم

قائم مقامی گفت: با وجود آن که تمام زندگی و وقت خود را صرف شطرنج حرفه ای کرده ام از ابتدایی ترین حقوق یک ورزشکار سطح بالا که همان بیمه است، محروم هستم  . به هیچ عنوان فدراسیون در به وجود آمدن این شرایط دخیل نیست چون آنها هم دارای بودجه محدودی هستند و نمی توان فشار خود را به آنها منتقل کرد.

همیشه تلاش کردم نام ایران را در تمام  میادین ورزشی زنده نگه دارم

وی گفت: در طول ماههای اخیر من در تمام مسابقات بین المللی با وجود نداشتن آمادگی کامل و عدم حمایت از سوی مسئولان فقط به خاطر زنده نگه داشتن نام ایران در مسابقات شطرنج و  بالا بردن سطح آمادگی خودم شرکت کردم . اما متاسفانه برخی رسانه بدون داشتن نگاه موشکافانه و کارشناسانه  و در نظر گرفتن کاستی وفشار اقدام به تحلیل کارهایم کردند . البته همین بس که بدانید نه مربی دارم .نه درآمدی دارم .اسپانسر هم ندارم و  ناچارم  با هزینه شخصی در مسابقات شرکت کنم .

بيان تحليل هاي غير کارشناسانه،مغرضانه است

استاد بزرگ شطرنج کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: تحلیل های غیرکارشناسانه برخی اصحاب رسانه در زمانی که من در کوران مسابقات هستم اثرات بسیار منفی و بدی برایم در پی داشت. به طوری که این ذهنیت در من به وجود آمد که  اکثر نوشته های این افراد مغرضانه است. جالب است بدانید همین مورد درباره یکی دیگر از ملی پوشان هم پیش آمد که جای تاسف دارد.

قائم مقامی افزود: ما اگر می خواهیم در تمامی کارهایمان رشد داشته باشیم باید از رسانه ها کار را شروع کنیم، چون این رسانه ها هستند که نقش موثری در ارتقا و یا افت ورزش دارند پس انتقال غیر صحیح و یا مغرضانه اخبار  می تواند تاثیر منفی  بر کار عمومی ورزشکاران و قهرمانان داشته باشد.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط موجود من از این پس تصمیم گرفته ام که در طول مسابقات بین المللی ارتباطم را حتی الامکان با رسانه ها قطع کنم و به هیچ عنوان اخبار مندرج در آن ها را رصد نکنم تا درگیر موضوعات حاشیه ای نشوم . همچنین شخصیتم را  به لحاظ روانشناسی قوی تر کنم تا از نظر روانی در طول رقابت ها مشکل خاصی برایم به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: باید ضعف ها و کمبودهایم را بپذیرم و آن ها بهانه ای برای رشد و پیشرفتم قرار ندهم به طور کلی من باید تحول را از خودم شروع کنم. معتقدم  علی رغم تمام کمبودها با تمرکز بهتر می توانم در جهت اهداف بزرگ حرکت کنم .ولی احتیاج به حمایت دارم .

از طبقه متوسط جامعه ولی عاشق شطرنجم

استاد بزرگ شطرنج کشورمان یادآور شد: من به معنای واقعی عاشق شطرنج هستم . با وجود آن از قشر متوسط جامعه هستم و درآمد ثابتی ندارم ولی با هزینه شخصی در مسابقات بین المللی شرکت می کنم متاسفانه صندوق حمایت از ورزشکاران نسبتاً به شطرنج کم لطفی کرده و نگاه دقیق به آن ندارد . به طوری که در توزیع منابع و حقوق ماهیانه مبلغ  حدود 150  هزار تومان را فقط به اساتید بزرگ اختصاص داده است . آیا با این پول می توان در شرایط کنونی کار خاصی انجام داد؟ این در حالی ست که یک شطرنجباز  باید بیش از 15 سال ، حرفه ای کار کند و از هر جهت مستعد باشد تا بتواند استاد بزرگ شود. ولی در بسیاری از رشته های دیگر  4 تا 8 سال کار حرفه ای کافی ست  تا قهرمان جهان ساخته شود.

هشت سال دیگر به اوج می رسم

قائم مقامی اذعان داشت: کسب درجه استاد بزرگی در شطرنج از بدست آوردن مدال المپیک هم سخت تر است، به طوری که من در حال حاضر که 22 سال از عمر کار حرفه ایم در این رشته می گذرد برای رسیدن به اوج خود هفت الی هشت سال دیگر باید به طور  جدی کار کنم.

وی گفت: شطرنج رشته ای است که باید برای رسیدن به درجات عالی 30 سال در آن زحمت کشید، رشته ای  است که فرد  برای پیشرفت در تمامی  جنبه های فنی  ، جسمی  ،  روانی و شخصیتی باید مهیا باشد .

با سیلی صورتمان را سرخ نگه داشته ایم

استاد بزرگ شطرنج کشورمان یادآور شد: فدراسیون در حال حاضر پرداخت های معوقه زیادی دارد، نمی شود برای آنها تمامی مشکلات را بازگو کرد، به طور کلی ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتیم . چون وقتی پولی در فدراسیون نیست نمی توان انتظار خاصی از مسئولان فدراسیون داشت. اما در شرایط کنونی تقبل هزینه های مربوط به حضور در مسابقات بین المللی به زندگی شخص من لطمه وارد می کند.

جوایز مسابقات بسیار ناچیز  است

قائم مقامی در پاسخ به این سؤال که آیا جوایز نقدی مسابقات بین المللی برای آنها به عنوان منبع درآمد محسوب نمی شود ، اظهار داشت: جوایز نقدی رقابت های بین المللی شطرنج فقط برای سه نفر برتر قابل توجه است و برای افرادی که مکان های پایینی جدول را به دست می آورند بسیار ناقابل است . این امر در شرایطی است که من هزینه حضورم را به طور شخصی پرداخت می کنم به طور مثال در آخرین حضورم در مسابقات انفرادی آسیا در فیلیپین  فقط مبلغ چهار میلیون تومان به عنوان هزینه بلیت رفت و برگشت پرداخت کردم و در مجموع 6 میلیون تومان برایم هزینه در بر داشت .

از ورزش حرفه ای چیزی عایدم نشد

وی تصریح کرد: من کل زندگی خود را برای ورزش حرفه ای صرف کردم ولی متأسفانه هیچ چیزی عایدم نشد. متأسفانه هیچ فردی پاسخگوی این مشکلات نیست.
 
سبک بازیم را تغییر داده ام

عضو تيم ملي شطرنج در خصوص وضعيت فني خود در مسابقات بين المللي افزود: يك سال است كه سبك بازي خود را تغيير داده و تهاجمي تر كرده ام، اين امر  از یک جهت به نفع من در مسابقات شده است.  وضعيت هايي كه به دستم مي رسد شانس بردم را تا حد قابل توجهي ارتقا مي دهد، من تاكنون به خاطر اشتباهات فاحش در يك لحظه وضعيت برنده را به  مساوی یا باخت تبديل كردم، با توجه به اين مسائل در برخي ابعاد احتياج به ريكاوري دارم. فکر می کنم نتیجه نگرفتن من ریشه در مسائل حمایتی و روانی دارد. البته مسائل فنی هم بی تاثیر نبوده است .

 افت چند ماهه براي قهرمان عجيب نيست

وي متذكر شد: براي كسي كه 22 سال است شطرنج بازي مي كند و 17 سال بازيكن شماره يك كشور بوده است چند ماه افت اتفاق عجيبي نیست . چون عمر قهرماني در اين رشته مانند ساير رشته ها به چهار الي ده سال ختم نمي شود . به طوري كه من علاوه بر 22 سال گذشته، تا 20 سال ديگر هم مي توانم درسطح بالا و حرفه اي بازي كنم.

سخن آخر: شرمنده مردم هستم

استاد بزرگ شطرنج كشورمان در خاتمه گفت: من  وقتی نتجه بدی می گیرم خود را شرمنده مردم ايران مي دانم، زیرا با تمام وجود آنها را دوست دارم . ولي آن ها بايد بدانند كه من در چه شرايطي بازي مي كنم، آن ها نبايد نيمه خالي ليوان را ببينند، بخشي از عوامل كسب نتايج ضعيف به خاطر مسائل فني و بخشي شخصيتي است، اما نبايد کاستی ها و حواشي و تامین نبودن در هزینه و مخارج اولیه را هم فراموش كرد . به طور قطع در مسابقات آينده به بهترين نحو مقابل حريفان ظاهر خواهم شد، من در ورزش حرفه اي يك آرزوي دست نيافته (قهرماني جهان) دارم و براي رسيدن به آن نهايت تلاشم را به كار خواهم گرفت . در اين خصوص نياز به  حمایت ، امكانات و مسائل جانبي بهتر دارم .
 
وی ادامه داد : با توجه به اینکه این رشته ورزشی نه وزن و نه گروهبندی دارد و تعداد شطرنجبازان در آن زیاد است ، مدال آوری در آن سخت است. با این حال این وظیفه من است که برای موفقیت  و سربلندی کشورم از تمام وجود مایه بگذارم.

منبع : سایت باشگاه خبرنگاران

پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir

www.hamadanchess.loxblog.com




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر