گفت و گوی صميمانه با استاد بزرگ بانوان سارا سادات خادم الشریعه

پایگاه همدان شطرنج

استاد بزرگ بانوان سارا سادات خادم الشريعه

«اولین بانوی استاد بین‌المللی شطرنج ايران»

سارا سادات خادم الشریعه از 9 سالگی شطرنج را شروع کرده ، اولین مربی او استاد هرندی بسیار سریع آینده خوبی را برای او در این رشته پیش‌بینی می کند و در آموزش وی بسیار موفق بوده است به طوری که در سن 12 سالگی موفق به کسب مدالهای طلا در کشور ، آسیا و جهان می شود و در همان سال نایب قهرمان بانوان کشور . در ادامه استادبزرگ الشن مرادی آموزش سارا را به عهده می گیرد که متاسفانه عزیمت ایشان به خارج از کشور موجب قطع آموزش می شود . مهمترین موفقیتهای سارا از آن زمان تاکنون به جزء مدالهای یاد شده مدالهای طلا ، نقره و برنز در رده‌های مختلف سنی و نیز در بازی های بزرگسالان آسیا می‌باشد و شاید مهمترین آنها مدال نقره جوانان جهان در سال جاری . ضمناً ایشان جوانترین استاد بین‌المللی و بزرگ بانوان ایران است .

- ضمن تبریک سال نو بفرمایید از اینکه اولین دختر ایرانی هستید که به مقام نایب قهرمانی جوانان جهان دست یافت چه حسی دارید ؟

من هم به شما و تمامی هموطنان و ورزشکاران به خصوص شطرنجبازان عزیز و زحمتکش فرارسیدن سال نو را تبریک می‌گم، اما در مورد مقام نایب قهرمانی جوانان جهان باید بگم از آنجا که در چند دوره مسابقه پیش از این مسابقه استرس (و شاید بی دقتی) باعث شده بود که در لحظه آخر نتیجه دلخواه را از بدست بدهم با خودم عهد کرده بودم این طلسم را بشکنم. شاید پیروزی در دور آخر مسابقات همان اندازه شیرین بود که مدال نقره برای من و هموطنانم شیرین بود. این عنوان انگیزه من و به طور قطع خودباوری دیگر شطرنجازان ایرانی را به طور چشمگیری افزایش داده است .

 

- در خصوص موفقیت اخیرتان که منجر به کسب عنوان استاد بین المللی آقایان شد ، کمی بیشتر برایمان توضیح دهید ?

من امسال برای دومین بار به ایسلند برای شرکت در مسابقات ریکیاویک می‌رفتم و با فضای آنجا آشنا بودم. ولی تفاوت عمده این سفر با سفرهای مشابه قبلی این بود که من تنها سفر می‌کردم و این هم جذاب، هم دشوار بود. بازی اول را با وجود بد بازی کردن بردم، بازی دوم را با اینکه برنده بودم مساوی کردم ولی از بقیه بازیها که همگی در مقابل استادان بزرگ آقایان بود بسیار راضی بودم و مسابقات را بدون باخت به پایان رساندم و موفق به کسب پنجمین نورم استاد بین‌المللی آقایان شدم و با توجه به کسب ریتینگ 2412 به امید خدا در کنگره آینده فیده به عنوان اولین خانم ایرانی استاد بین‌المللی آقایان خواهم شد .

 

- در مورد کسب نورم استاد بین المللی (آقایان) بگویید ، شما تنها دختری هستید که در ایران به این نورم دست پیدا کرده است ؟

بله من اولین دختر ایرانی هستم که به این عنوان دست پیدا می‌کنم و فکر کنم در حال حاضر جوانترین دختر جهان با این عنوان باشم . جا دارد از آقای مهندس کامبوزیا و آقای مهندس امیر حسینی به لحاظ پشتیبانی فکری و اعتمادی که به من داشته‌اند تشکر کنم .

 

- چه جوری شطرنج شما را جذب کرد یا چه عاملی باعث جذب شما شد ؟

من بطور کاملاً تصادفی وارد این ورزش شدم و آن هم از طریق یکی از همکلاسیها در سال دوم دبستان ، خانم کمند باقریان که متاسفانه ایشان مسیر دیگری را انتخاب نمودند .

 

- اولین باری که دست به مهره های شطرنج زدید خاطرتان هست ؟

گفتم با شطرنج کاملا بیگانه بودم و مهره‌های شطرنج را اولین بار در مدرسه استاد هرندی دیدم .

 

- اولین مسابقه با کی و چه سالی بود ؟

فکر میکنم اولین مسابقه رسمی من مسابقات منطقه 3 آموزش و پرورش بود ، ولی متاسفانه حریف را به خاطر نمی‌آورم .

 

- مسابقه را تفریحی شروع کردی یا برای انجام مسابقات بود ؟

من از همان ابتدا شطرنج را کاملا جدی و علمی دنبال کردم .

 

- اولین مدال و موفقیت چه زمانی بود. کجا و چه حس و حالی داشتی ؟

فکر کنم در سن ده سالگی به مدال طلای مسابقات دهه فجر دست یافتم و البته بسیار هم خودم خوشحال شدم و هم مادر و پدرم .

 

- وقتی مدال گرفتی (اولین مدال) به چه کسی تلفن زدی ؟

نیازی به زنگ زدن نبود چرا که همه در کنارم  بودند .

 

- با اهل خانه هم بازی می کنید ؟

خیر ، شاید شانس من هم این باشد که آنها شطرنج بلد نیستند. دیده‌ام که در بعضی خانواده‌ها دخالت و اظهار نظرهای غیر علمی پدر و مادر باعث کند شدن پیشرفت فرزند شده است .

 

- تعداد برادر و خواهرها ؟

هر چند دلم یک برادر و یا خواهر دیگر می‌خواست ولی تک فرزندم .

 

- آیا شطرنج در زندگی شخصی و اجتماعی شما تاثیر گذار است ؟

البته این رشته همانگونه که قبلاً بحث شده است باعث افزایش قدرتهای فردی و محاسباتی می‌گردد و باعث افزایش صبر و تحمل انسان می‌گردد ولی مانند هر رشته ورزشی دیگر اگر به صورت حرفه‌ای دنبال نمایید کمی بر کیفیت نمرات اثر خواهد گذاشت .

 

- سقف آرزوهای شما در ورزش حرفه ایی کجاست ؟

آرزو دارم که قهرمان بانوان جهان، استاد بزرگ آقایان و جزو 10 نفر برتر جهان گردم .

 

- برای رسیدن به آن چه باید کرد ؟

برای رسیدن به به موفقیتهای فوق حمایت جدی مادی و معنوی فدراسیون شطرنج و همچنین اسپانسر از بخش خصوصی لازم است. داشتن یک مربی شخصی خوب خارجی بسیار ضروری است که پیشنهاد آنرا به آقای مهندس شفیعی داده‌ام و حداقل در هر فصل شرکت در یک مسابقه قوی بین‌المللی الزامی است .

 

- مدرک تحصیلی و رشته تحصیلی ؟

هم اکنون مسابقات و آموزش شطرنج تعطیل است و مشغول آماده سازی خود برای امتحانات پیش‌دانشگاهی هستم. رشته من در دبیرستان ریاضی و قیزیک است .

 

- چه ورزشی برای حفظ آمادگی انجام می دهید ؟

اعتراف می‌کنم با وجود توصیه دیگران و اعتقاد شخصی به لزوم ورزش و نرمشهای گوناگون در این زمینه تنبل هستم .

 

- وضعیت شطرنج در ایران را چگونه می بینید ؟

پتانسیل در بین نوجوانان هم دختر و هم پسر بسیار عالی است. در برخی رده‌های سنی بازیکنان ما در رتبه اول ریتینگ جهان قرار دارند. مدیریت خوب فدراسیون به همراه حمایت مالی می‌تواند موفقیتهای نوجوانان شطرنجباز ایران را در رده جوانان و حتی بزرگسالان تکرار نماید .

 

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید ، برایتان آروزی موفقیت در تمامی عرصه های زندگی به خصوص شطرنج داریم .

منبع : سايت رسمی فدراسيون شطرنج جمهوری اسلامی ايران

 

tozihat-ax




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر